nervöst skall

En blogg som främst handlar om Kingpin och Sansa, lydnad och viltspår

Dvärgen kan!

Kategori: Sansa

Igår tändes verkligen en glödlampa för mig! Va iväg och tränade lydnad med en otroligt smart tjej, och en underbar vovve också ;P. Sansa kan vara otroligt skällig och har även börjat "jaga" bilar, det har varit så frustrerande. Då fick jag tipset om att hon kanske är understimulerad. Så fort jag hörde det så föll puzzelbitarna verkligen på plats! Såklart! Den tanken har aldrig slagit mig tidigare. Hon har ju aldrig velat göra saker liksom. Varje gång jag hittar på saker med Pin så har hon bara suttit där... Hon är väldigt lätt distraherad har jag märkt. Men idag minsann så va det fart på 'na! Först la jag ett litet godis-spår åt henne, vilket gick galant! Sen gömde jag en massa godis i träd och på marken åt båda hundarna, även här va hon otroligt motiverad. Jag blir så glad när hon verkligen gillar det vi gör!
 
Jag tror att nyckeln är belöningen. Måste bli bättre på att belöna henne med godis, det ända som faktiskt funkar på henne. Pin är ju så otroligt lätt att motivera och belöna; godis, leksak, berömm, ja allt funkar. Det har gjort att godis liksom inte följt med jämt, det är oftast lättare att belöna med annat. Men det ska det bli ändring på! Har också bestämt att hundarna ska få mer aktivering var för sig, mer individ anpassat liksom^^.
 
Min duktiga tjej bjöd även på ett alldeles eget trick idag (se bild), medans Pin bada lite. Är sååå stolt över henne asså! =D
 
/Johanna
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: