nervöst skall

En blogg som främst handlar om Kingpin och Sansa, lydnad och viltspår

Patella svar 1 - Moa Persson

Kategori: Patella

Första personen som jag ställde frågan till, Är avel med Pin ett alternativ?, va Moa Persson. Utställningsdomare och uppfödare sedan många år tillbaka. Hon är även intresserad och kunnig inom området anatomi.
 
Är avel ett alternativ?
Ja, med högre krav på tiken och hennes stam.
 
Det hon sa va att, med ett högre krav och mer efterforskning kring tikens stam, som då bör vara helt fri från patella, så är avel absolut ett alternativ. Hon menade även på att "patella på en papillon" inte är något "ovanligt" eller ens "farligt" så länge det inte handlar om den grövsta graderingen, grad 3. Däremot skulle hon personligen inte avla på en hund med patella grad 2. Men syskon till denne är alltså helt ok, med mer krav på efterforskning kring en eventuell partner.
 
Jag träffade Moa Persson under kursen "Anatomi 1på Hundhuset. Kursen presenterade den ultimata anatomiska "ställningen", eller "galgen", för en hund. Hon poängtera många gånger under kursens gång hur vi "förstör" och "misshandlar" våra hundar genom avel mot felaktiga och skadliga anatomiska former. Om vikten i funktionaliteten hos en hund, och en slitstark konstruktion.
Mitt intryck av henne efter kursen va i det stora hela positiv. Jag uppskattar hur hon bryter ner hunden till det grundligaste, och mest relevanta aspekterna, nämligen anatomi och funktion. Hon verkar besitta en utvecklad etisk syn på hunden och förespråkar en effektiv konstruktion. Det jag reagerade något negativt på va däremot hur lätt hon verkade se på just problematiken med patella inom just papillon. Jag fick intrycket av att hon ansåg att det tillhörde rasen.
Jag hade innan denna kurs ingen som helst kunskap om vem Moa Persson va.
 
/Johanna

 
"Domare sedan 30 år, alla raser sedan början av 90-talet. Dömt hundar i jordens alla hörn, cirka 5000 hundar om året de senaste femton åren."
 
"Moa Persson är en av dem som fortfarande anser att hundutställning till hundra procent handlar om bedömning av anatomi och avelsresultat. För Moa spelar det ingen roll hur flashig en hund än må vara.
– Är inte galgen som Armanikostymen hänger på av högsta kvalitét så faller den ändå inte snyggt, säger hon."
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sara säger:

    Verkar som en väldigt vettig människa! Skoj om det hade gått att avla på Pin i sådana fall hade ju bloggen bombas med bilder antar jag? ;) och i sådana fall hade jag ju varit tvungen att åka upp!

    Svar: Jag gör mitt bästa för att vara vettig ;) Nu blev det ju en till sak på pro sidan, Sara kommer upp! :O
    Johanna

    2013-04-07 | 19:46:20
    Bloggadress: http://alwaysdogs.blogg.se

Kommentera inlägget här: