nervöst skall

En blogg som främst handlar om Kingpin och Sansa, lydnad och viltspår

Utgångspositionen - steg 1

Kategori: Lydnad

Det bästa momentet att börja med inom tävlingslydnaden är enligt mig ugångspositionen. Alla moment i lydnaden utgår ifrån denna position. Pin kan utgångspositionen väldigt bra, men jag tänker visa alla steg från starten som jag gjorde med honom. Första steget kommer i detta inlägg.
 
Målet:
Hunden ska sitta tätt mot dig på din vänstra sida med skuldran i höjd med ditt ben. Hunden ska även ha ögonkontakt. Oftast används kommandot "fot".
 
Pin sitter i utgångsposition
 

Jag påbörjade detta moment sittandes, detta eftersom det förenkla inlärningen för både mig och Pin. Genom att sitta ner blev det enklare att visa in honom samt att han fick stöd av mina ben i positionen. Med en stor hund är det antagligen lättast att köra från stående på en gång, eller sittandes på knä för att få stödet i positionen.
 
Det du gör är att du visar in hunden i position mha tex godis. Dra handen så att hunden kommer in på din vänstra sida bakifrån. När hunden kommit lagom långt fram i positionen kommanderar du sitt. Belöna sedan när hunden sitter ner vid din sida. Blir positionen sne så få hunden att själv rätta till genom att belöna all rörelse med bakdelen åt rätt riktning. Det är här man kan ta hjälp av klossträning, för att hunden ska förstå att röra på baken. Jag har dock inte använt klossträning med Pin.
 
Här är det andra träningspasset med denna övning för Pin, http://www.youtube.com/watch?v=-4cV6CId3EI
 
På filmen kan ni tydligt se hur han använder mina ben för att få stöd i positionen. Mina ben hjälper mycket i att få en tät position utan att den blir sne med baken "bakom" mig. Jag använder inte heller längre kommandot "sitt" för att få han att sätta sig vid min sida, det har han lärt sig nu att han ska göra.
Notera även att han lyfter på ena tassen, detta är nått han har förknippat momentet med eftersom jag har belönat när han gjort alla dessa saker tillsammans (in i position, sitta, upp med tassen). Det är såklart inget som är önskat då det inte är tillåtet av hunden att lyfta på tassen under tävling. Försök därför att tänka på vad det är ni belönar hunden för.
 
Visa sedan mindre och mindre med handen hur hunden ska ta positionen. Här är en film från vårat tredje träningspass där jag börjar få bort handrörelsen, http://www.youtube.com/watch?v=Pe3QFXCd9Ok
 
Ta allt i hunden tempo. fattar hunden inte så backa några steg. Skynda långsamt! ;)
 
Kom gärna med frågor eller funderingar.
 
/Johanna
 

Kommentarer

  • Sara säger:

    Intressant skit bra för dem som vill lära sig det! Du och Pin är jätte duktiga :)

    Svar: Tack så mycket! :D
    Johanna

    2013-04-15 | 11:02:26
    Bloggadress: http://alwaysdogs.blogg.se
  • Ellen säger:

    Hej hej, Typellisch på ifokus ;). Du tipsade om din blogg.
    Jag vill köra lydnad på hobbynivå men ändå liksom aktivt så att säga. Är ju helt ny med det här så kan du inte skriva ut så mycket fakta om just Lydnad? Alla moment hunden ska kunna, alla svårighetsgrader och vad som menas med dom? Precis allt som man ska kunna helt enkelt? :)

    Din blogg är grym förresten, du har fått en ny följare :)

    Svar: Kul att du titta in!Det ska jag absolut se till att skriva ihop. Ska på lydnadsträning nu på onsdag så ska jag se om jag inte kan fixa lite bilder på de olika momenten också, risken är dock att jag totalt glömmer bort det men ska försöka^^.

    Va glad jag blir över att du gillar bloggen och vill följa den!
    Johanna

    2013-04-15 | 19:16:42
  • Nadja säger:

    Haha, skynda långsamt är verkligen rätt uttryck för mig och Hugo! Tror vi tragglat på utgångsposition i ett år nu? Så länge man står still går det bra, men så fort man rör sig bara ett steg så hamnar han ibland helt fel (alltså bara ibland, för det mesta hänger han på och sätter sig bra). Har gjort så att när han sätter sig snett eller för långt ut har jag gått ytterligare ett steg framåt och försökt visa övertydligt med handen var jag vill ha honom. Det fungerar, för det mesta. Men det är trist att det tar så lång tid!

    Kommer i alla fall att följa dina inlägg om lydnadsträningen med Pin, roligt initiativ :)

    Svar: Har du testat om det funkar att bara stå och vänta in honom så att han fixar till positionen själv? Så gör jag med Pin, om den inte är helt åt helvete då börjar jag helt enkelt om.
    Kul att du följer! Du får gärna komma med egna förslag och tips på hur man kan göra i träningen^^.
    Johanna

    2013-04-15 | 21:54:43
    Bloggadress: http://fluffigt.weebly.com
  • Nadja säger:

    Tyvärr så fungerar det väldigt dåligt, han blir frustrerad, börjar skälla och flyttar sig ännu längre åt sidan. Står jag tillräckligt länge så tröttnar han och går sin väg. Han har inte mycket till tålamod, min hund! Blir det för tråkigt/svårt så bryter han. Lydnad är väl inte hans grej egentligen, men som du skrev, vi skyndar långsamt! Snart drar ju agilitysäsongen igång igen så då kan vi varva lydnaden med det, tror det kan få honom mer alert. :)

    Svar: Ja då är det ju inte så lätt :/ Fortsätt med det som funkar för er då. Har du planer på att tävla med han?Om han gillar agility så kan du kanske använda det som belöning. Att när han gått fint fot så får han ta ett hopphinder eller en tunnel, har hört om hundar som funkar bra med det.
    Johanna

    2013-04-15 | 22:34:53
    Bloggadress: http://fluffigt.weebly.com

Kommentera inlägget här: