nervöst skall

En blogg som främst handlar om Kingpin och Sansa, lydnad och viltspår

Hälsoundersökning

Kategori: Allmänt

Nu har vi varit hos veterinären för hälsoundersökning. Det gick jättebra och båda vovvarna skötte sig exemplariskt! Pin har verkligen utvecklats och blivit en helt annan hund, en mycket säkrare och stabilare hund, jag är sååå stolt över min pojke.
 
Så till resultatet;
 
patella grad 0
öga ua
 
på båda!
 
Detta är förklaring på graderna gällande patella:
 
  • Grad 0 =    Normal
  • Grad 1 =    Patella kan luxeras manuellt men återgår spontant till normalt läge.
  • Grad 2 =    Patella kan lätt luxeras antingen manuellt eller spontant och kan förbli luxerad.
  • Grad 3 =    Patella är permanent luxerad.
    SKK.se
Ua kring ögonen står för "utan anmärkning", eller normal.
 
Dom är alltså helt friska och fria från de ärftliga sjukdomarna som finns inom rasen!
 
Aveln är nog som jag skrev i tidigare inlägg inget alternativ ändå. Jag ska kolla upp det lite mer och höra mig runt, men jag är inställd på att det är helt kört.
 
Det är så skönt att veta, och att allt är som det ska. Nu kan vi köra på i fullgas utan några hinder! Fast idag blir det vila då hundarna fortfarande har utvidgade pupiller efter ögondropparna, men vi är så trötta alla tre ändå ;)
 
/Johanna
 

Kommentarer

  • Nadja säger:

    Åh vad skönt!

    Svar: Ja verkligen! Är såååå glad alltså :D
    Johanna

    2013-03-14 | 18:52:15
    Bloggadress: http://fluffigt.weebly.com/
  • Ruzicka säger:

    Åh, grattis! Det måste vara så lättande, framförallt om man oroat sig. Ärftliga sjukdomar är ett helvete, rent ut sagt. :/

    Svar: Tack så mycket! Jag är så otroligt lycklig och såå glad att jag kolla upp det. Det är ju bra att veta hur det ligger till, även om hunden inte ska gå i avel. Nä det är verkligen inge kul med alla dessa j*vla sjukdomar :(
    Johanna

    2013-03-16 | 14:36:07
    Bloggadress: http://corgisaurus.weebly.com/

Kommentera inlägget här: