nervöst skall

En blogg som främst handlar om Kingpin och Sansa, lydnad och viltspår

Patellaluxation

Kategori: Allmänt

Såg idag på Hunddata att vovvarnas ena kullbror har diagnostiserats med patella grad 2 (medialt). Väldigt tråkigt! Det är ju ett problem inom rasen som tros vara ärftligt. Man vet inte än hur det nedärvs, men flera gener är antagligen inblandade. Vad jag har förstått så krävs det dubbel uppsättning av generna för att patella ska visa sig, alltså är det nått som borde finnas hos både deras mamma och pappa, detta trotts att båda har grad 0.
 
Har misstänkt att Pin kan ha petella ett tag nu, då han ibland hoppar med höger bakben i luften. Tidigare verkade det som att han försökte klia sig samtidigt som han sprang, men nu börjar jag fundera över det. Med tanke på brorsans resultat så känns chansen rätt hög för att Pin skulle ha det också.
 
Har bokat tid för båda vovvarna att kolla knäna samt ögonlysas (deras bror fick ua på ögonlysningen!) nästa torsdag. Jag kommer gå in med förväntningen om att Pin har minst patella grad 2, då blir jag förhoppningsvis inte negativt överraskad.
 
Jag som hade förhoppningar om att använda han till avel då jag anser att han har väldigt mycket att bidra med till rasen. Hade så gärna behållt en valp efter honom också. Känns som att en dröm slagits i kras idag.
Oavsett resultat på Pin så är avel i stort helt uteslutet nu;
 
"Det vi alla säkert kan vara överens om är att hundens anatomiska utformning styrs av gener, vilket innebär att patellaluxation är ärftligt. I och med detta ska hundar med denna effekt absolut inte användas i avel. Friska syskon bör paras sparsamt, dessa bär på samma anlag utan att vara direkt påverkade."

Har inte pratat nått med uppfödaren, men om jag förstått hela genetiken rätt så bör ju inte deras pappa användas nå mer i avel då han är bärare av anlagen till patella. Deras mamma har fått maxantalet kullar så hon är redan borttagen ur avel. Det dumma är att hennes sista kull va samma kombination som mina, alltså samma pappa också. Får se hur det blir med den valpen, hon är tilltänkt avelstik. Kan ha förstått det hela fel så vet inte om detta är de korrekta stegen att ta för att motverka sjukdomen inom rasen. Bara lite mina tankar kring det.
 
Får se på torsdag hur det blir med mina monster.
 
/Johanna
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: